“Uzmanlığa saygı’nın bir ifadesi ve gereği olarak hiç kimse inceliklerine vâkıf olmadığı, amaç, yöntem ve kapsamını iyi bilmediği bir alanda ulu-orta görüş beyân etmemelidir.”
Başlıkta
da ismi geçen, bu yazının kaynağı olan söz konusu edinilen durum, eleştirel ve
düşünsel bir zeminde irdelenerek sade bir biçimde aktarılmaya
çalışılmıştır.
Yapay
zekâ, makine öğrenmesi kapsamında olan teknikleri, yapay sinir ağlarının
kullanımının nasıl yönlendirilebileceği, derin öğrenme ve doğal dil işleyebilme
modelleri de düşünüldüğünde, çok yeni olmamakla birlikte bahsedilen bu
teknolojiler, elbette ki toplumsal hayatın diğer alanlarında olduğu gibi
akademi de ve bilimsel yayıncılıkta da devrim yaratma potansiyeline sahip olabilecek
yıkıcı bir yenilik olarak karşımıza çıkabilecektir.
Araştırma
süreçlerini, yazma pratiklerini, zaman yönetimini, araştırmacının bilgi
birikimini ve etik kaygılarını da kapsayan sistem, çıktılarını da bu ölçülerde
etkilemektedir. Bilimsel metinlerin oluşturulmasında ve düzenlenmesinde
faydalanabilecek birçok yapay zekâ uygulamaları mevcut olduğu gibi bir
makalenin kendisini de yazdırabileceğiniz yapay zekâ ara yüzleri de günümüz
dünyasında oldukça erişilebilirdir. Lakin edinilen bilgi ve birikimle kendini geliştirerek;
bu gelişimi ve kazandığı tecrübeyi uygulayabilen, paylaşabilen, vizyon sahibi
ve alana daima katkıyı görev bilen başarılı bir meslek profesyoneli ve akademisyen
olabilme hedefinde ilerlemeye çalışan, etik hususları göz önünde bulunduran ve etik
kaygıları olan bireylerin de belirtilen hususlar doğrultusunda dikkatli olarak
yapay zekâ asistanlarının faydalarını bilimsel yayın amaçlı kullanma çabaları
anlaşılabilirdir.
Yapay
zekâ tabanlı sisteme aynı zamanda başka bir yapay sinir ağından, kütüphaneden
ve veri setinden öğretilmiş modellerle de fayda sağlanabilmektedir. Çeviri,
içerik oluşturma/düzenleme, ilgili literatürü bulma/özetleme, editörlük,
kavramsal bağlantıları sunabilme, istenilen bilgiye erişebilme eve bu bilgiyi
doğru ve akıcı bir şekilde sunabilme gibi olanaklar sağlamaktadır. Bu gibi
kısayollar sayesinde öğrenme süresi azaltılmakla birlikte çok sayıda inceleme
ve tespitlere de daha kısa süreçler halinde geçilmesi önemli bir avantajdır. Bu
tür süreçlerin kısaltılmasına destek olarak akademik yayın yazım süreçlerine de
daha fazla zaman ayrılmasına imkân tanımaktadır.
Lakin
temsilleri, döngüleri ve tekrarlamaları sağlaması noktasında işlendiği bir
halde sistematik görevini yerine getirebilir de olsa bu entegrasyonu sağlanmış yapay
zekâ varyasyonlarının, araştırmacının yönlendirmesi ve etik kaygıları doğrultusunda
etkin kullanıldığı vakit katkı sağlayabilir olduğu unutulmamalıdır. Bilimsel
yazım sürecinin insan araştırmacının kontrolünde olmasını, etik kaygıları olan
sorumluluk sahibi araştırmacı kendisi sağlamakla yükümlüdür. Üretilen bilginin
güvenilirliği noktasında maksimum saydamlığın sağlanabilmesi de
bir diğer önemli husustur. Çıktıların kontrolü yapılmalı, teorik altyapısı
anlaşılmaksızın yeniden kullanmaya hazır hale getirilmiş bilgi yığınları
bilimsel yayın faaliyetlerine konu olmamalıdır. Dezavantajlardan söz edilen
perspektiflerde asıl olan, araştırmacının etik kaygıları gözeterek
hareket etmesi gerektiği hususudur. Zira başlangıçta akademi de kullanımına
tamamı ile karşı çıkılan yapay zekâya dair algı değişmekte ve üretken yapay
zekânın bilimsel araştırma ve yayınlarda kullanımının etik boyutlarını içeren
rehberler ile şeffaflık başta olmak üzere hesap
verebilirlik, adillik, tutarlılık, katılımcılık,
sorumluluk ve etkililik ilkelerine vurgu yapılarak,
üretken yapay zekânın akademide kullanımının önü açılmaktadır.
Büyük
miktarda veri ile eğitilen ve bağlama uygun çıktılar sunabilen yapay zekâ
araçları, araştırmacılara başta iş yükünü azaltma (çeviri, düzenleme vb.),
kaliteli akademik içerikler üretebilme ve tüm bunları çok daha kısa bir sürede
yapmalarına imkân sağlayan bir konfor alanı inşa etmiştir. Araştırma
tasarımından verilerin analiz edilmesi ve hatta sonuçların yorumlanmasına kadar
araştırma süreçlerinin neredeyse tamamında faydalanılan bu araçlar çokça
tartışılan dil engelini de bir nevi ortadan kaldırarak eşit araştırma
koşullarının oluşmasına katkı sağlamıştır. Lakin tüm bu teknolojilerin araştırmacılar
için sunduğu fırsatlara temkinli yaklaşılmalıdır. Zira bu araçlar, araştırma
sürecinin belki de en kritik parçası olan eleştirel okuma sürecini
sekteye uğratma potansiyeli taşımaktadırlar. Ana ve yardımcı temaların
yeterince anlaşılmadığı, teorinin kavranmadığı, güvenirliğin tespit edilmediği,
metinle ilgili yorumlamaların yapılamadığı (farklı metinler, bilimler ve bilgi
türleri arasında bağlantı kurabilme) bir akademik okumanın sonucunda ortaya
çıkabilecek kavrama düzeyinin araştırma sürecine katkısı oldukça yüzeysel
kalacaktır.
Eleştirel
okumanın ötesinde bu algoritmaların eğitildikleri verilerin şeffaflığına
ve güvenirliğine ilişkin kaygıların ciddi şekilde tartışılması
elzemdir. Kullanılan verilerin yanlı ya da hatalı olması, verinin kaynağına
ilişkin doğru bilginin sağlanamaması gibi nedenler bahse konu teknolojilerden
faydalanan araştırmaların temelde yanlış bir zemine oturtulması anlamına gelir
ki, bu da bilimsel bilginin güvenirliğini sorgulanır hale getirecektir. Amaçlarından
birinin yeni bilgi üretmek olduğu düşünüldüğünde bilimin, bu çok yeni, fayda ve
zararları iç içe geçmiş olan teknolojinin sınırlarına yönelik de yeni bilgiler
üretmesi bilimsel bilginin geleceği açısından oldukça önemli hale gelmiştir.
Sonuç
olarak, geliştirilen yapay zekâ asistanlarının bilimsel yayın amaçlı
kullanımının yaygınlaşması kaçınılmazdır. Bahsedilen yapay zekâ destekli bu
teknolojilere en azından sınırları belirlenene kadar temkinli yaklaşmak,
sunulan çıktıların denetim ve kontrollerini özellikle yukarıda da bahsedilen şeffaflık,
insan denetimi ve sorumluluk gibi etik değerleri dikkate alarak
yapmak bilimin geleceği açısından oldukça elzem olacaktır.
Hemen alt kısımda, özellikle bilimsel araştırma
ve yayın faaliyetlerinde kullanılması yararlı olabilecek üretken yapay zekâ
araçlarının uygun başlıklar altında parmak uçlarınıza sunulmak üzere
hazırlandığını göreceksiniz.
İyi çalışmalar dilerim..
1.
Kapsamlı Literatür Taraması |
SciSpace, Semantic Scholar,
ResearchRabbit, Litmaps, Web On Science, Consensus, Elicit |
2.
Özetleme ve Anlamlandırma |
Scholarcy, SciSpace Copilot, Paperpile |
3.
Kaynak Bulma ve Kaynakça Önerileri |
SciSpace, ResearchRabbit, Connected
Papers, Litmaps |
4.
Atıf Analizi |
Scinapse, Scite, Zotero, Semantic
Scholar, Google Scholar Metrics |
5.
Trend ve Boşluk Analizi |
Iris.ai, Consensus, Dimensions,
Connected Papers, Semantic Scholar |
6.
Dil ve Konu Bağımsızlığı |
Sider, DeepL, SciSpace, Google
Translate Al, Paperpal |
7.
Tam Metin Kolay Erişim ve Entegrasyon |
SciSpace, Scinapse, Zotero, EndNote,
Mendeley, Unpaywall, Paperpile |
8.
Akademik Yazım ve Referans Yönetimi |
SciSpace, Grammarly, ProWritingAid,
EndNote, Jenni |
9.
Kritik Okuma ve Değerlendirme |
SciSpace, Scite, Consensus, Semantic
Scholar, Elicit, Paperpal |
10.Zaman
Tasarrufu |
SciSpace, Copilot, Scholarcy, Paperpile |
KAYNAKÇA
Arman, N. “Akademik Üretkenlik ve Dijital
Çantam”, Hayef Yapay Zekâ Sempozyumu, 24-25 Mayıs, 2025, s(11-13).
L. Jamone et al., "Affordances in
Psychology, Neuroscience, and Robotics: A Survey," in IEEE Transactions on
Cognitive and Developmental Systems, vol. 10, no. 1, pp. 4-25, March 2018, doi:
10.1109/TCDS.2016.2594134.
Uyanık, H. N. (2022). Toplumsal sistem ve
sibernetik ilişkisi: Sosyo-sibernetiğin doğuşu. Medya ve Kültür. 2(2), 286-300.
Ulaş B. (2023). Yapay Zekâ Psikolojisi ve
Sosyolojisi.
YÖK. (2024). Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma
ve Yayın Faaliyetlerinde Üretken Yapay Zekâ Kullanımına Dair Etik Rehber.
Yorumlar
Yorum Gönder